• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Samlingslån 470k - hur maxa förutsättningarna?

Ollesbrorsa

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
16 November 2020
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Hej alla kloka,

Läst en längre tid på forumet och likt de flesta kämpat mot både min egen problematik och skuldberget. Gått igenom ett stålbad senaste åren och börjar komma ut på andra sidan.
Har haft dålig koll/fokus på annat än att bara skotta av skulderna genom att maxa arbetsinsatsen, jobbat med allt möjligt på dygnets alla timmar för att nå en bättre ekonomi.

Barn är på ingång och jag behöver ge det ett tryggt hem, därför måste jag nu maxa mitt sparande för ett bostadsköp.

I dagsläget ser det ut så här;

Remember 141 967:- 8%
Forex 78 839:- 10,5%
Resurs 47 268:- 12%
ICA 210 581:- 6%

Summa 478 655:- (snart dags att pytsa in månadens avbetalningar och kommer då vara på ca 470 totalt)
Total månadskostnad 11 500:-

Krediter;

Amex 1800:- (gräns 50 000)

Mina förutsättningar;

Inkomst 750 000:-
Underskott 41 900:-
UC Risk 0,74%
UC Score 645
Ing anmärkningar

1 förfrågan 5 månader sedan, bankkort utan kredit. I minUC står avslutade krediter och lån med fortfarande, spelar det någon roll?

Hur får jag lägsta möjlig månadskostnad? Ska jag söka redan nu eller beta av ytterligare något på skulderna? Måste jag avsluta Amex? Ska jag söka på hela beloppet eller del av det? Spelar det någon roll? Finns det någon nackdel med att söka på lång avbetalningstid (12 år?) eller spelar det ingen roll?

Sista dumma frågan jag aldrig förstått - uppdateras UC vid en förfrågan direkt eller ser exempelvis Lendo samma data som jag med endast månatlig uppdatering? Behöver jag alltså tajma ansökningen till när UC uppdaterats med aktuellt skuldsaldo eller spelar det ingen roll?

Tack på förhand för hjälpen både nu och även för allt ni bidragit med under åren i forumet, har haft stor tröst av att läsa era tankar och lösningar.

Mvh Brorsan
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Amiro

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
21 Oktober 2020
Meddelanden
588
Mottagna reaktioner
150
Poäng
357
Tycker dina förutsättningar ser ändå bra ut redan nu, och du skulle kunna nog kunna få samlingslån där med detta du har nu, om du inte krisar så kan du ju betala av ännu mer ett tag och kanske ta i januari samlingslån
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 251
Mottagna reaktioner
1 094
Poäng
897
Välkommen hit! Så bra att du har insett ditt problem. Hoppas du har avslutat beteendet som har gjort dig skuldsatt! Om inte så rekommenderar jag dig att göra det före du lånar igen.

Du har bra inkomst så jag ser inga problem med lån. Frågan är om du lyckas samla allt i ett lån. Annars tycker jag du ska söka ett belopp som täcker alla lån förutom Ica.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 251
Mottagna reaktioner
1 094
Poäng
897
Uc uppdateras en gång i månaden. Oftast i mitten och då gäller alla lån som du hade månaden före. Novembers uppdatering var i fredags och där ser du allt från 31/10. En förfrågan syns direkt och det är ingen idé att söka hos advisa dagen efter om du har sökt hos t.ex Lendo. Det fick jag erfara en gång
 

Ollesbrorsa

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
16 November 2020
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Tycker dina förutsättningar ser ändå bra ut redan nu, och du skulle kunna nog kunna få samlingslån där med detta du har nu, om du inte krisar så kan du ju betala av ännu mer ett tag och kanske ta i januari samlingslån

Tack, nej det krisar inte mer än att det vore psykologiskt väldigt skönt att börja omvandla lite räntepengar till barnpengar :)

Välkommen hit! Så bra att du har insett ditt problem. Hoppas du har avslutat beteendet som har gjort dig skuldsatt! Om inte så rekommenderar jag dig att göra det före du lånar igen.

Du har bra inkomst så jag ser inga problem med lån. Frågan är om du lyckas samla allt i ett lån. Annars tycker jag du ska söka ett belopp som täcker alla lån förutom Ica.

Tack! Har varit fri från mina demoner i snart 3 år och tänker inte gå ner mig igen, finns inte en chans (även om jag inte är den förste som uttalar dessa berömda ord...)

Uc uppdateras en gång i månaden. Oftast i mitten och då gäller alla lån som du hade månaden före. Novembers uppdatering var i fredags och där ser du allt från 31/10. En förfrågan syns direkt och det är ingen idé att söka hos advisa dagen efter om du har sökt hos t.ex Lendo. Det fick jag erfara en gång

Tack för förtydligandet, första delmålet är då att invänta nästa uppdatering så är amex nollat och skulden lite lägre!
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 251
Mottagna reaktioner
1 094
Poäng
897
Tänk på att i vissa fall kan krediter som avslutas få betyget att stiga tillfälligt. Så om du ska söka lån snart så betala bara av.

Duktig du är med 3 år
 

brokoly

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
16 Juni 2017
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
215
Poäng
417
Hej alla kloka,

Läst en längre tid på forumet och likt de flesta kämpat mot både min egen problematik och skuldberget. Gått igenom ett stålbad senaste åren och börjar komma ut på andra sidan.
Har haft dålig koll/fokus på annat än att bara skotta av skulderna genom att maxa arbetsinsatsen, jobbat med allt möjligt på dygnets alla timmar för att nå en bättre ekonomi.

Barn är på ingång och jag behöver ge det ett tryggt hem, därför måste jag nu maxa mitt sparande för ett bostadsköp.

I dagsläget ser det ut så här;

Remember 141 967:- 8%
Forex 78 839:- 10,5%
Resurs 47 268:- 12%
ICA 210 581:- 6%

Summa 478 655:- (snart dags att pytsa in månadens avbetalningar och kommer då vara på ca 470 totalt)
Total månadskostnad 11 500:-

Krediter;

Amex 1800:- (gräns 50 000)

Mina förutsättningar;

Inkomst 750 000:-
Underskott 41 900:-
UC Risk 0,74%
UC Score 645
Ing anmärkningar

1 förfrågan 5 månader sedan, bankkort utan kredit. I minUC står avslutade krediter och lån med fortfarande, spelar det någon roll?

Hur får jag lägsta möjlig månadskostnad? Ska jag söka redan nu eller beta av ytterligare något på skulderna? Måste jag avsluta Amex? Ska jag söka på hela beloppet eller del av det? Spelar det någon roll? Finns det någon nackdel med att söka på lång avbetalningstid (12 år?) eller spelar det ingen roll?

Sista dumma frågan jag aldrig förstått - uppdateras UC vid en förfrågan direkt eller ser exempelvis Lendo samma data som jag med endast månatlig uppdatering? Behöver jag alltså tajma ansökningen till när UC uppdaterats med aktuellt skuldsaldo eller spelar det ingen roll?

Tack på förhand för hjälpen både nu och även för allt ni bidragit med under åren i forumet, har haft stor tröst av att läsa era tankar och lösningar.

Mvh Brorsan
Ja, du kommer säkert få ett samlingslån. Men ifall du ska ge barnet ett tryggt hem så borde du köra snöbollsmetoden på dina skulder, borde gå rätt snabbt med din inkomst.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Tycker du borde ha bättre betyg med dina förutsättningar, kan vara antalet lån/krediter som trycker upp. Men det kommer inte hända eller kan inte hända mkt i närtid som påverkar ditt betyg, så sök. Skulle söka samlingslån som löser allt utom ICA. Säg inte upp Amex.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 251
Mottagna reaktioner
1 094
Poäng
897
Men ganska stort underskott dock
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp